OK + vrije dagen :) ! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Louise Rijkmans - WaarBenJij.nu OK + vrije dagen :) ! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Louise Rijkmans - WaarBenJij.nu

OK + vrije dagen :) !

Door: Louise Rijkmans

Blijf op de hoogte en volg Louise

28 November 2015 | Suriname, Paramaribo

Zoo,, we zijn alweer bijna drie weken verder.. tijd lijkt steeds sneller te gaan.
Stage was de afgelopen tijd wat rustiger, omdat ik twee weken op de OK mee mocht kijken. Ik hoefde zelf niets te doen, maar mocht gewoon alle operaties meekijken die ik wilde zien. De eerste dag heb ik meegekeken bij de gynaecologie.. Ik heb toen twee sectio's (keizersnede) gezien. Ik heb twee baby's geboren zien worden! Was echt heel mooi om te zien. Allereerst wordt de buik opengesneden en alle vliezen worden opengetrokken, het vruchtwater kwam eruit, en daarna de baby! De tweede dag keek ik mee op de plastische chirurgie, dat vond ik eigenlijk wat interessanter, omdat daar meer verschillende operaties waren. Ik heb gezien hoe een schisis (hazenlip) werd gecorrigeerd en het gespleten gehemelte aan elkaar werd gezet. Daarna kwam er een vrouw voor een liposuctie, dat was echt apart om te zien. Eerst gaat de arts met een lange staaf in de buik om het vet los te maken, later wordt dat vet opgezogen in een soort bak. De patiënt die wilde graag dat ze in haar heupen weer wat vet erbij kreeg, dus het vet uit haar buik moest in haar dijen komen. De assistent trok daarom het vet op in een spuit, zodat de arts het er weer in kon spuiten.. De assistent had het vet opgetrokken, maar probeerde wat lucht uit de spuit te drukken, toen spoot er per ongeluk ook wat vet uit, dat kwam bijna op een andere assistent.. haha ik heb echt zo gelachen! Later kwam er nog een man voor reconstructie van een pees die te kort was. Woensdag was het Divali feest (lichtjesfeest) , dat betekent een nationale vrije dag :) ! Dit is een feest voor de Hindoestanen.. Ze vieren dan de overwinning van het Goede op het Kwade, van het Licht op de Duisternis. Veel huizen zijn dan versierd met lichtjes. Op het onhafhankelijkheidsplein stond een soort fontein met een lont in het midden, als je wilde kon je met een grote 'soort lepel' wat olie eroverheen gieten. Er zijn optochten met lichtjes, eten, dansen en muziek. Helaas heb ik daar zelf niet zoveel van meegemaakt, omdat het niet echt duidelijk was waar en wanneer al die activiteiten waren... Donderdag stond ik weer op de OK, bij de orthopedie, dit is echt het hak-, boor- en timmerwerk. Ik heb gezien hoe botten aan elkaar werden gezet met ijzeren platen en schroeven, was wel leuk om te zien ! 's Avonds was het weer salsa tijd, en daarna nog even door naar de Havana om daar te dansen. Het weekend waren echt relax dagen en hebben we niet zoveel gedaan Op zondag gingen we naar een soort festival vanwege wereld diabetes dag. Daar hebben informatie gekregen over diabetes, zijn we wezen hoela-hoepen, hebben we gegeten en onze gezondheid laten testen! Omdat ik een opdracht over diabetes doe, was het voor mij wel leerzaam om in gesprek te gaan met een arts en te praten over hoe je een voorlichting hier kan geven...

Maandag stond ik weer fris en fruitig op de OK! De hele week heb ik weer operaties meegekeken, zoals het verwijderen van een stuk darm, inbrengen van buisjes in de oren, plaatsen van een nieuwe knie. Als laatste kwam er een man die het weekend had gevochten en was aangevallen met een hakbijl. Zijn hand was deels gespleten, de chirurg hechtte de spieren en pezen weer aan elkaar en boorde een ijzeren pin door de botten, zodat deze op de plaats bleven. Het zag er weer helemaal mooi uit! Ik vind het heel interessant om alle anatomie te zien, en hoe de artsen precies weten hoe alles zit en hoe ze het allemaal weer goed en wel dicht hechtten.

Het weekend was weer rustig, veel gedanst en lekker gerelaxt. Zondag zijn we met een paar mensen uit het huis een stuk wezen fietsen naar de Peperpot. Het was super warm, dus ik was helemaal doorweekt, maar het was wel echt leuk om te zien. Allereerst gingen we over de grote brug in Suriname (Wijdenboschbrug) die was echt zo stijl, dat we naar boven moesten lopen. Eenmaal over de brug fietsen we door naar de plantages en de Peperpot. De Peperpot is een koffieplantage in Crommewijne, we zagen daar uiteraard de plantage (die al een beetje vergaan is), het slavenhuis en het overblijfsel van de fabriek. Later fietsen we naar een natuurpark, die aan de plantage zit. We fietsen door de mooie natuur, en hebben daar vogels en apen gezien ! We zijn met een bootje terug gevaren naar de stad en vandaar weer terug naar huis, lekker douchen !
De laatste week was ik heerlijk vrij! Ik heb gezwommen, gegeten, gedronken en gedanst ! Dinsdagavond was er een concert van Jayh, daar ben ik heen geweest, maar het was daar veels te druk!

Woensdag was het onafhankelijkheidsdag !! Eén groot feest in de stad! Allereerst liep ik door de palmentuin waar er overal eettentjes stonden, daar heb ik schaafijs gehaald. Iedereen was in Surinaamse klederdracht, ik durfde het zelf niet aan om die kleding te dragen, maar het zag er mooi uit ! Langs de Waterkant waren nog meer eettentjes, en overal klonk muziek... Om 16.00 uur was er defilé en een optocht. Er stonden allemaal nette rijen met militairen, politie enzovoorts .. Later kwam Bouterse nog naar buiten om iedereen te groeten en de parade te bekijken, hij liep een beetje snel dus heb niet een hele goeie foto kunnen maken.. Later kwamen er een aantal parachutisten naar beneden.. de eerste man die naar beneden kwam had een beetje een heftige landing, en werd met de ambulance afgevoerd,, de rest kon gelukkig wel goed landen. Bij de parade liepen al de militairen enzo langs de premier om hem te groeten. Alle auto's, motoren en trucks reden langs, was wel leuk om te zien. We hebben daarna wat gegeten en bij de Waterkant gezeten, daar kwam later op de avond als afsluiting nog vuurwerk.!

Donderdag was het een uitslaap dag en heb ik aan mijn scriptie gewerkt. 's Avonds had ik alweer mijn laatste salsa les, en werden we getest of we goed genoeg zijn om door te gaan naar het volgende niveau. We liepen met vijf meiden naar binnen en werden gekoppeld aan een man waarmee we de test moesten doen, hij ging ons later beoordelen. Aan het einde van de les kregen we een uitslag, en ik mocht door :) ! Ik had op alles uitstekend gescoord,, haha dus ik was wel blij.. Daarna zijn Monica en ik nog even naar de Havana gegaan om daar onze danskunsten te showen. Daar hebben we ook Salsa, Bachatta en Merenque gedanst. Het is wel leuk om te merken dat het dansen steeds beter gaat! Vrijdag zijn we 's avonds ook nog even uit eten geweest en weer gedanst, en daarna lekker me bed in,, ik was helemaal kapot.. Nu nog twee dagen weekend, en dan weer hard aan de slag op stage ! Dit was het weer even voor nu.. volgende blog volgt weer.. ;) !

  • 29 November 2015 - 14:00

    Adri:

    Hoi Louise,
    Zo te horen ben je aardig ingeburgerd en kan je ook beter omgaan met de warmte.
    Leuk te horen dat je zoveel ziet op de OK en daar ook veel leert.
    Het heerlijk dat je elke dag mooi weer hebt. Je kan dan zoveel meer hé
    Heerlijk buiten zijn en fietsen en varen., maar ook dansen. Zo te horen vermaak je je prima.
    In Nederland is het vies weer, het regent de hele dag soms en we zien weinig zon.
    Als ik jou was dan zou ik in het voorjaar terug komen, anders lijkt het mij zo'n overgang qua weer betreft.
    Nou, zullen we binnenkort even skypen?
    Hé groetjes en een dikke kus

  • 01 December 2015 - 20:11

    Marije:

    Hoi Louis,

    Wat fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt, echt gaaf dat je zoveel hebt mogen meekijken op de OK. Ennn... ik ben benieuwd naar je salsa kunsten, 1 ding weet ik wel, ik durf niet meer met jou te gaan stappen denk ik ;).
    Ik ben jaloers op het mooie weer.. hier is de zon ver te zoeken en is er voornamelijk wind en regen (hollands winterweer). Geniet er weer van!

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louise

Actief sinds 28 Sept. 2015
Verslag gelezen: 560
Totaal aantal bezoekers 9535

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2015 - 28 Januari 2016

Stage Academisch Ziekenhuis Paramaribo

28 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: