Brownsberg en Blanche Marie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Louise Rijkmans - WaarBenJij.nu Brownsberg en Blanche Marie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Louise Rijkmans - WaarBenJij.nu

Brownsberg en Blanche Marie

Door: Louise Rijkmans

Blijf op de hoogte en volg Louise

19 December 2015 | Suriname, Paramaribo

Nu alweer iets meer dan twee weken geleden dat ik heb geblogd, en er is al veelsteveel om te vertellen! Ik moet het allemaal kort beschrijven, anders wordt het echt een boekwerk.

5 december was het Sinterklaas. Er kwam een vrouw aan de deur, tante Poppie, die vroeg of wij groene piet wilde spelen... Zwarte piet was toch een beetje racistisch, dus ze hebben ervan gemaakt dat we door het bos zijn gekomen en daardoor helemaal groen zijn geworden. Monica en ik wilde dit wel doen,, dus we kregen informatie en vrijdag zouden we naar verschillende scholen gaan.. Toen het zover was, stonden we helemaal klaar in ons pietenpak, in het groen, met glitters op onze armen... Monica ging met een sint naar scholen, en ik ging met een andere sint naar andere scholen.. Het was echt super grappig, al die kinderen zingen en op schoot bij de Sint,, heel veel kinderen ook huilen enzo.. We zijn drie scholen afgegaan om cadeautjes uit te delen.. Het was leuk om te doen, maar ik was helemaal kapot van al die kinderen en het leuk doen...

Vorig weekend ben ik op trip geweest naar Brownsberg en Stone-eiland. We vertrokken 's ochtends om 8 uur, zo'n drie uurtjes rijden in een busje naar Brownsberg. Hier hebben we gegeten en daarna zijn we de jungle in gegaan. We hebben een stuk gewandeld naar de Irene waterval. Omdat het de laatste tijd zo droog is, stelde de waterval niet zoveel voor, maar we hebben toch even lekker af kunnen koelen. Toen liepen we weer terug naar het busje. Onderweg zag ik opeens een slang, dus ik riep de gids erbij. Het bleek dus een giftige slang te zijn (labaria-slang), hij lag heel onopvallend opgerold. Daarna zijn we naar Stone-eiland geweest om te slapen. Je kon in een bed slapen of een hangmat, ik koos ervoor om in een hangmat te slapen. Om een uur of twee 's nachts werd ik wakker en merkte ik dat er een zwart beest, soort kakkerlak, over me heen liep, dus ik sprong me hangmat uit en ging toch maar een bed opzoeken. De volgende ochtend ging we varen en zwemmen bij een eilandje. Daarna gingen we naar Berg en Dal om daar via een kabelbaan de jungle door te gaan, dat was echt super vet! Je gaat dan van boom naar boom aan een zipline, ook zijn we over de Suriname rivier gegaan. Toen was het alweer tijd om terug te gaan naar Paramaribo..

Ik heb natuurlijk ook nog stage gelopen, niet te vergeten.. Het was opzich wel een rustig weekje, tot donderdag.. Toen was er een patiënte overleden op de afdeling. Een andere Nederlandse stagiaire en ik wilde graag helpen bij het afleggen en de verdere zorg. Het was een Creoolse vrouw, dus heel de familie ging helemaal schreeuwen en hard huilen, en later gingen ze zingen. We hebben haar afgelegd en met een lijkenkar naar het mortuarium gereden. Het mortuarium scheen volgens andere stagiaires heel bizar te zijn, dus wij waren wel benieuwd hoe het eruit zou zien. We kwamen daar binnen en het stonk al heel erg. Er waren aparte koelcellen, net als in Nederland. Dus wij vroegen aan degene die daar werkte, hoe het mortuarium er verder uitziet. Hij legde ons uit dat er een algemene ruimte is, voor wanneer de koelcellen vol zitten, dan worden de lijken daar bewaard. Hij liet ons zien hoe het eruit zag, en het was echt bizar! Het was gewoon een stellage, er waren planken boven elkaar, en de lijken lagen gewoon naast elkaar, bijna arm tegen arm. Die ruimte lag ook bijna vol dus er waren brancards met nog meer overledene erop.. En het stonk echt heel erg, het was ook niet echt super koud... Wanneer er plek vrij is in de koelcel worden de lijken gesorteerd en geplaatst in een cel, totdat hij/zij wordt begraven/gecremeerd. Het was echt heel apart om te zien.

Afgelopen weekend ben ik weer op trip geweest, maar dan naar Blanche Marie. Dat was echt super vet !!! Allereerst reden we naar Lelydorp om vanuit daar verder te rijden richting Blanche Marie. We moesten nog foto's maken in een winkel met allemaal Indiaanse spullen, en we liepen over een markt heen. Daarna gingen we echt opweg met een jeep en een andere auto. We waren met z'n zessen en drie gidsen, dat was erg gezellig ! Onderweg werd er genoeg Borgoe gedronken om de hobbelige weg te overleven. Af en toe moesten we even stoppen om te dansen, te drinken en mooie dieren te spotten. Eén van de gidsen had een slang als huisdier mee in een tasje, genaamd: Bertje.. Iedereen ging met Bertje knuffelen en vasthouden, was echt grappig! Toen het donker was, zagen de gidsen een Kaaiman. Er werd een geweer tevoorschijn getoverd en de kaaiman werd geschoten, die namen we mee om later op te kunnen eten... Uiteindelijk stopte we weer ergens om te eten en te zwemmen. De hele dag zaten we boven op de jeep, zo kon je goed om je heen kijken en natuurlijk een beetje bruin worden.. 's Avonds hebben we nog gekeken of we een jaguar konden spotten, maar dat was niet gelukt... Wel zagen we een super mooie groene kikker, die kikker kon zich vastkleven aan je hand. Toen was het tijd om te gaan slapen, dus hebben we een zeil op de grond gelegd, en sliepen we met z'n alle naast elkaar op de grond.. 's Ochtends werden we wakker van de regen. We gingen ontbijten en de kaaiman werd alvast gevild. Daarna gingen we nog even door de jungle lopen, daar spotte ik een schildpad! We liepen verder een berg op, en langs stekelbomen en lianen. Toen was het tijd om weer opweg te gaan in/op de jeep! We reden naar een huisje waar we verder met een bootje naar een eiland gingen. Op het eiland waren bedden en hebben we lekker gedoucht. Toen was het tijd om de kaaiman te eten,, smaakt eigenlijk een beetje naar kip, was goed te eten ! Daarna hebben we lekker een kampvuurtje gemaakt en gezongen, gedanst, gekletst en gedronken.. Na een heerlijke nachtrust gingen we ontbijten. Na het ontbijt zagen we nog heel veel brulapen, echt mooi om te zien! We gingen een stuk lopen over een droge rivier, over stenen, tot we bij een kleine waterval kwamen, daar hebben we weer lekker gezwommen en gechillt.. Toen was het tijd om weer onze spullen te pakken en richting de jeep te gaan. Onderweg kwamen we langs een Indianendorp, waar we een super mooie zonsondergang hebben gezien. We hebben bami gegeten en daarna was het alweer snel donker, dus het was weer tijd voor een mooi kampvuurtje! Daar viel ik bijna in slaap, het was echt super relaxt, maar ik was ook heel erg moe.. Na een tijdje gingen we naar een andere plek om daar onze hangmatten op te hangen en lekker te gaan slapen.. 's Ochtends werden we verrast met een ontbijt in de hangmat! We waren echt back to basic, dus we moesten ons baden in een kreek.. Toen was het tijd om onze spullen weer in te pakken en opweg te gaan richting Paramaribo.. Onderweg kwamen we nog langs een houthakkershuisje waar we hebben gegeten..
Dit was heel kort gezegd de trip.. Eigenlijk is het allemaal teveel en te bijzonder om te omschrijven.. Tijdens het rijden zie je gewoon zoveel mooie natuur en dieren, die je normaal in een dierentuin alleen ziet. Zo heb ik ara's, toekans en nog meer mooie vogels gezien. Vooral de ara was mooi, met al z'n kleuren ! Ook de sfeer in de groep was heel gezellig! Eenmaal weer thuis was ik echt helemaal kapot, elke avond hebben we denk ik maar drie/vier uurtjes geslapen.. Dinsdag moest ik wel weer om zes uur opstaan voor stage.. Ik heb de dag overleefd, maar vraag niet hoe... Ik had 's middags met m'n begeleider de afdeling versierd voor kerst! Ziet er echt mooi uit ! Lekker blingbling..

Voor zover even weer mijn blog, ik zal proberen wat vaker te schrijven, anders wordt het weer zo'n lang verhaal ;) !!
Fijne week allemaal :) !!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louise

Actief sinds 28 Sept. 2015
Verslag gelezen: 496
Totaal aantal bezoekers 9537

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2015 - 28 Januari 2016

Stage Academisch Ziekenhuis Paramaribo

28 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: