Drie weken in Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Louise Rijkmans - WaarBenJij.nu Drie weken in Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Louise Rijkmans - WaarBenJij.nu

Drie weken in Suriname!

Door: Louise Rijkmans

Blijf op de hoogte en volg Louise

01 November 2015 | Suriname, Paramaribo

De tijd hier in Suriname vliegt voorbij. Nu al zo'n drie en een halve week in het warme Suri ! Ik geniet hier echt met volle teugen, het weer is heerlijk (soms wel te warm), leuke/gezellige mensen, leuke gesprekken en mooie tripjes. Stage valt nog een beetje tegen, het is nog zo rustig en er is niet zo heel veel te doen. Ik heb de laatste twee weken op de Chirurgie afdeling gestaan. 's Ochtends beginnen we de dag met een overdracht en daarna beginnen we met de bedden opmaken, artsen visite lopen, wonden verzorgen en andere dingen die verder moeten gebeuren. Elke dag geeft de teamleider je een specifieke taak. Het leukste om te doen vind ik de wonden. Ik vind het echt geweldig om de meest grote wonden te verzorgen (en die zijn er genoeg)!! Grote hoofdwonden waarbij je de schedel kan zien en waar je in moet om te verzorgen, amputaties, grote diepe vleeswonden.. ik zal niet teveel in detail treden, maar er is genoeg om te zien ;) ! De dagen vind ik verder best wel saai.. Het is niet hollen, rennen, vliegen zoals in Nederland, maar alles gaat zo traag en sloom. Ik mis wel de uitdaging in het werk hier en de snelheid. Wat ik dan wel leuk vind om te doen is praten met de collega's en om hun kijk op de cultuur te horen. Ook probeer ik wat Sranan tongo (Surinaams) te leren. Verder probeer ik me zelf een beetje bezig te houden door met patiënten te praten of rapporten te schrijven... Verder merk ik dat ik die luiheid wel snel oppak! Als ik thuis kom van werk kleed ik me gelijk om en ga dan eerst ff lekker op mijn bed liggen in de airco, daarna eten en misschien nog een filmpje kijken en weer lekker naar bed om de volgende dag weer om zes uur op te staan. Weekenden daarentegen zijn echt heerlijk! Ik ben donderdag klaar om 15.00 uur, dan vaak nog even slapen en 's avonds gaan we vaak dansen in Havana, vrijdag is dan een relax-dag en ben ik samen met Monica naar de Centrale Markt geweest. Dit is een overdekte markt met allemaal fruit/groente/vis/vlees. De geur die op de vlees/vis markt hangt is echt niet te harden, ze verkopen echt van allerlei rare beesten. We spraken ook een Surinaamse vrouw die groenten verkocht. Zij vertelde welke groenten lekker waren en hoe we ze moesten bereiden, 's avonds hebben we dit gelijk maar uitgeprobeerd. Zo hebben we waterspinazie met gebakken banaan gegeten, het was niet echt een groot succes, maar we hebben ook nog niet die Surinaamse kook skills. Vorige week hebben we tapas gegeten en was er een soort big-band. Zaterdag was ik naar White Beach gegaan. Dit is een strandje, ongeveer een uurtje rijden vanaf de stad. Hier kan je lekker op een strandje bruin worden en zwemmen, echt lekker! Daarna roti gegeten en we gingen 's avonds naar het Parbo bier festival. Parbo (Surinaams biermerk) bestond 60 jaar, dus werd er een groot feest gevierd in het AK-stadion. Er werden optredens gegeven en gedanst en bier gedronken natuurlijk! Zondags gingen we naar de kerk, we zijn naar zo'n swing/gospelkerk geweest. Dit was wel een beetje apart, iedereen ging helemaal huilen en knielen.. Dit weekend ben ik op zaterdag wezen shoppen en 's avonds hebben we aan de waterkant gezeten met alle huisgenoten. Daar kan je lekker eten en drinken en chillen. We gingen eten halen bij een Javaans tentje. Vandaag (zondag) waren we naar het Zorghotel geweest, dit is een zwembad met lekkere ligbedden enzo.. Dus ik vermaak me hier wel ! Verder is het eten ook echt heerlijk! In het ziekenhuis hebben we een kantine waar je 's middags warm eten of lekkere broodjes kan halen. De meeste Surinamers eten 's middags ook warm, maar dan ook echt veel! Ik heb dat ook al meerdere keren gedaan, lekker nasi met kip of broodje pom, broodje kerrie ei ,, jammie !! Maargoed we moeten ook niet al te dik worden hier he, dus ik ga morgen voor het eerst naar Salsa les. Dit heb ik twee keer in de week (maandag en donderdag),, even die heupen losgooien ! Ik ben benieuwd hoe het gaat zijn, maar ik heb er al veel zin in ! Dit was het even voor nu.. binnenkort weer een nieuw verslag :) !!

  • 02 November 2015 - 13:16

    Marije:

    Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt Louis, geniet er van en ik hoop dat je nog wat meer uitdaging gaat vinden in je stage :)
    Dikke kus

  • 08 November 2015 - 12:31

    Leo :

    odi misi,

    Raak je al een beetje ingeburgerd daar? Niet te lui worden hoor !! Dat doe je thuis maar weer ;-)
    Leuk te horen dat je dingen onderneemt. Zo zie je veel en leer je veel van het land en de gewoonten.
    En je hebt een hele groep mensen in je huis met wie je dingen kunt ondernemen.

    Ik hoop dat de salsa lessen een goede uitlaatklep zijn voor je energie.
    Op je werk is dat wat minder het geval zo lijkt het.
    Wel leuk als je dan toch in een afdeling of team het voortouw kunt nemen en het verschil kunt maken !!
    Heel positief!

    We zijn inmiddels met mijn werk het nieuwe jaar begonnen. Oliebollen en alles. En het bedrijf is gesplitst in twee. Straks een feestje 17 november, in Nijkerk.

    Nicolette is ook hier dit weekeinde! Heeft haar laatste toets leerjaar 2 gedaan deze week. Hopelijk geslaagd. Nu 1 week vrij.

    Ramon kan nog steeds niet beslissen over zijn nieuwe auto. zoekt overal.
    Hij is inmiddels wel serieuzer met zijn studie aan de gang. Hopelijk blijft dat nog even zo tot het is afgerond.

    Hier gaat alles verder gewoon zijn gangetje. We missen je vaak, vooral bij het eten. We koken nu nog vaak maar voor 2 omdat er altijd wel 1 (nog) aan het werken is.
    Nou, geniet er nog even van, zolang al het nog kan. Voor je het weet zit je weer hier op de bank.

    Tan bun. Mi o si.
    Mi lobi,

    Leo


  • 08 November 2015 - 16:01

    Louise Rijkmans:

    Hahaha zozo je Sranan gaat goed hoor ;) !
    Het inburgeren gaat hier echt prima! hahah die luiheid zal denk nog wel lang blijven...
    Ja, het is ook leuk om veel te zien. Monica en ik gaan vanmiddag ff kijken welke trips we willen maken, omdat de meeste best wel duur zijn moeten we ff een plan maken welke we echt willen doen..
    Het is inderdaad wel gezellig zoveel huisgenoten!
    Salsa lessen bevallen echt goed ! Die leraar is echt zo grappig,, zo heb ik geleerd een super-sexy-salsa-face te maken haha..

    Zoo nu al oliebollen? Jullie zijn er vroeg bij!
    Gaan jullie nog wel weg in die week vrij?
    Hahahahahaahahhaa Ramon ? Serieus met zijn studie ???? hahahahaha grappig...
    Ik mis jullie ook al een beetje hoor,, maar ik ben zo bezig met alle nieuwe ervaringen dat ik er eigenlijk niet zovaak bij stil sta...
    Zal wel rustig zijn inderdaad als iedereen het huis uit is...
    Genieten gaat zeker goed komen! Tijd gaat super snel...

    Mi lobi yu!
    Brasa en bosi



  • 18 November 2015 - 23:47

    Gerike:

    Hahahah super jaloers!!! Maar als je salsa kan dansen mag je t mij ook wel leren!!! Benieuwd naar je volgende blog. Veel plezier daar nog. Ga lekker genieten en succes met je wonden! Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louise

Actief sinds 28 Sept. 2015
Verslag gelezen: 537
Totaal aantal bezoekers 9550

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2015 - 28 Januari 2016

Stage Academisch Ziekenhuis Paramaribo

28 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: