Kresniti en Owru Yari - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Louise Rijkmans - WaarBenJij.nu Kresniti en Owru Yari - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Louise Rijkmans - WaarBenJij.nu

Kresniti en Owru Yari

Blijf op de hoogte en volg Louise

01 Januari 2016 | Suriname, Paramaribo

Gelukkig nieuwjaar allemaal !!!

December is hier in Suriname één grote feestmaand, en dat heb ik gemerkt!
Overal worden feestje georganiseerd, er wordt veel gegeten en gedronken. Mijn kerst begon al op de 24 december op mijn stage. Daar werd om 11.00 uur heel veel eten naar de afdeling gebracht. Ik kreeg één grote bak met nasi, bami, kip en groenten daarnaast nog, corn-soep, kerstbrood met kaas, cake, gember, fruitcocktail, sap... Na mijn dienst kon ik nog naar de uro-poli gaan om kerst te vieren. Ook daar kreeg ik een bak nasi en een wijntje! Was een erg gezellige stagedag :) ! 's Avonds gingen we naar een soort kerkdienst. Nog even snel een roti-rol naar binnen gewerkt en op naar de kerk. Hier werden kerstliedjes gezongen en aan het einde mocht iedereen z'n kaars aansteken en werd het licht uitgedaan, was wel een mooi moment, zag er leuk uit .. Eenmaal thuis gingen we met het huis gezellig wat drinken en naar een feestje in de stad. Beetje salsa dansen, en op een gegeven moment kwam Kenny B even wat zingen. Toen ik weer naar huis ging en uitstapte, zag ik ineens drie huisgenoten in de auto van Kenny B zitten, hij had hen thuisgebracht, dus ik ben nog even blijven hangen en praten bij de auto, was wel lachen!
De volgende dag heb ik niet zoveel gedaan. Ik ben met een paar huisgenoten wezen lunchen bij Zus & Zo, verder was het een heerlijk relax dagje... 's Avonds gingen we uit eten bij Lounge 67. Heerlijk drie gangen diner gehad met carpaccio, kiprollade en tiramisu! We waren met een stuk of zestien mensen, dus dat was erg gezellig. Daarna gingen we met z'n alle door naar 't Vat, daar heb ik nog even salsa gedanst. Daar kwam ik ook nog Arie Koomen tegen (van de Lama's), hij had een comedieshow hier.
De volgende dag zouden we naar een bruiloft gaan, maar toen we eenmaal bij de plek waren waar het zou zijn, was er helemaal niks. Achteraf bleek het te zijn afgelast, maar dat wisten wij niet.. Een aantal SRD later waren we weer thuis en ging ik nog wat aan school doen, want ja dat moet natuurlijk ook nog gebeuren.
En dan is het weer etenstijd :) !! We waren weer met zo'n 15 mensen, iedereen had wat eten gemaakt, zoals salades, wraps, gehakt met nacho's, brood, pasta's, cakejes.. Was ook heel erg lekker! We hadden een lange tafel gemaakt met kaarsjes, champagne en borden. Het was een soort buffet geworden, het eten werd over de tafel doorgegeven .. Volgens mij gaat deze blog alleen maar over eten,, maar dat heb ik ook veel gedaan deze dagen... Na het eten zijn we naar Zsa Zsa Zsu en Tequila geweest, en toen had ik het wel weer gehad, en ging ik lekker m'n bed in...

De week erna heb ik stage gelopen, eigenlijk een normale week.. We hadden wel een patiënt liggen die voor 75% verbrand was door een gasexplosie.. Dit schijnt wel vaker te gebeuren, omdat die gasdingen niet goed worden geïnstalleerd ofzo.. Zag er wel heel heftig uit,, ze hoorde eigenlijk op de IC te liggen, maar daar was geen plek, dus ze moest op de afdeling.. Hier lag ze in een normale kamer zonder bepaalde voorzieningen. Een week later hoorde ik dat ze was overleden aan een sepsis...

Woensdag werd er in het ziekenhuis al een soort oudjaarsdag gevierd. Met de afdeling gingen we roti eten. Er was een toespraak in de tent waar alle medewerkers heen konden, daar ging de directeur een praatje halen. Daarna kon je drinken en eten halen met bonnetjes die we hadden gekregen. Ik had weer roti-rol gehaald met softdrank en biertjes.. was erg gezellig!
Donderdag was ik vrij en heb ik Owru Yari gevierd. We gingen om half twaalf naar de stad, daar zouden pagara's worden afgestoken. Iedereen had me al gewaarschuwd om oordopjes en een monddoekje mee te nemen vanwege alle rook. Door de straten lagen allemaal duizendklappers die de Chinezen hebben geregeld, wel van zo'n twintig meter lang.. Zo'n mat werd uitgerold en aangestoken. Echt een lawaai niet normaal, en rook ! Het zag er wel super vet uit.. Nadat ze klaar waren met die Pagara's werd er één groot feest gevierd. De hele straat stond vol met mensen, muziek was aan en iedereen ging dansen, drinken, eten en feesten! Was echt heel gezellig! Rond een uur of 18.00 gingen we naar het Vat, daar stond het ook bomvol met mensen, en werd er muziek gemaakt op een soort podium. Op een gegeven moment was ik echt super moe, want ik was de hele dag al aan het staan en dansen. Om 22.00 uur gingen de meeste Surinamers naar huis om daar met de familie het nieuwe jaar in te luiden. Toen gingen wij met ons hele huis naar Zus & Zo, waar heel veel Nederlanders waren. Ik vind het leuk dat ik steeds meer mensen heb leren kennen, waardoor je elke keer bekenden tegenkomt, dat is erg gezellig! Paramaribo is dan best wel klein... Daar hebben we de seconden afgeteld en vuurwerk de lucht in geschoten. en iedereen elkaar een gelukkig nieuwjaar gewenst. Daarna werd er weer volop gedanst. Het was echt een hele mooie dag, ik heb echt genoten. Was bijzonder om op deze manier oud en nieuw te vieren. Ik denk dat het één van mijn mooiste oud en nieuw was!! Om 2.30 ging ik naar huis, douchen en slapen.. Vannacht lekker geslapen en uitgerust..
Dit zijn weer even mijn ervaring tot nu toe ...

Ik wens iedereen een mooi, gelukkig en liefdevol 2016, laten we er een fantastisch jaar van maken :)!

Lieve groetjes uit het warme Su !! <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louise

Actief sinds 28 Sept. 2015
Verslag gelezen: 2228
Totaal aantal bezoekers 9551

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2015 - 28 Januari 2016

Stage Academisch Ziekenhuis Paramaribo

28 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: